Za řemeslné označujeme pivovary, které spíše než na širokou přijatelnost svých piv dbají na jejich osobitost. Mají zpravidla bohatý pivní sortiment, v němž převládají svrchně kvašená piva.
Zobrazit celý popisŘemeslné pivo neboli craft beer není jen nápojem k uhašení žízně, ale předmětem vášně, a to jak pro sládky, tak i pro pivní nadšence, kteří je vyhledávají.
Historie řemeslných pivovarů se začíná psát v polovině 60. let ve Spojených státech. Tamější pivní produkce byla tehdy značně unifikovaná. Vařila se nevýrazná piva ve velkých objemech, u nichž se kladl důraz zejména na ekonomický aspekt. Fritz Maytag, prapravnuk zakladatele úspěšné společnosti na výrobu domácích spotřebičů, zatoužil po vymanění se z rodinného podnikání a postavit se na vlastní nohy. Příležitost spatřoval v oživení americké Anchor Brewing Company, která se nacházela před krachem. Zakoupil nadpoloviční podíl malého historického pivovaru v San Francisku, který inovoval a v němž se rozhodl vařit pivo po vzoru evropské tradice.
Výsledkem Maytagova úsilí bylo specifické pivo, které si brzy získalo oblibu a nastartovalo trend domácího vaření. Původně koníček se u některých z nich proměnil v podnikání. Jednalo se však spíše o výjimky. Zlom nastal v roce 1976, kdy Jack McAulife založil New Albion Brewery. Díky službě u amerického námořnictva poznal mnoho druhů zahraničních piv, přičemž ve Skotsku byl jimi nadšen natolik, že se po skončení svého angažmá v armádě rozhodl založit vlastní pivovar. Ten se brzy stal legendou a vzorem pro stovky lidí, pro které se pivo stalo vášní. Důsledkem byl „boom“ v rozvoji řemeslných pivovarů během 80. i pozdějších let. I dnes patří řemeslné pivovarnictví k rychle se rozvíjejícímu oboru ve Státech i mimo ně. U nás se trend výroby řemeslného piva rozjel až s počátkem 21 století.
Řemeslné pivovary vznikají jako odpověď na průmyslový způsob vaření piva. Tím je dána jejich tvář zejména, co se týče stylu piva a jeho nabídky. Cílem je uvařit pivo, které se odlišuje a v němž je znát rukopis lidí, kteří za jeho produkcí stojí. Řemeslné pivovary nabízí rozmanitost stylů odrážející širokou škálu chuťových preferencí zákazníků. Nevaří celoročně jeden univerzální či několik málo druhů piva, nýbrž jsou pro ně typické sezónní produkty a dělají pivo s ohledem na příležitost, při níž je popíjeno. Není proto divu, že se prosazují i v gastronomii, kde jsou piva snoubena s pokrmy, s nimiž vytváří nevšední zážitek.
Objev řemeslných pivovarů není pouze o pivu, nýbrž představuje též důležitý a rozsáhlý společenský fenomén, přičemž sám je výsledkem změny chování ve společnosti. Nejedná se v žádném případě jen o příchod nových značek na trh. Poptávka po řemeslném pivu jde ruku v ruce s vyhledáváním regionálních produktů, s touhou po autentičnosti a s ekologickým životním stylem. Kolem jednotlivých řemeslných pivovarů se mnohdy vytváří specifické komunity posilující kulturu dané lokality. Kulturní aspekt je pak v některých případech ještě umocněn spoluprací řemeslných pivovarů s umělci, kteří navrhují design jejich produktů.